CAPÍTOL I. DENOMINACIÓ, DOMICILI, FINS I ACTIVITATS
Article 1. Denominació i règim jurídic
L'associació de mares i pares d'alumnes del CEIP LA PEA, es regirà per la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'Associació, la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig d'Educació, la Llei de la Generalitat 14/2008, de 18 de novembre, d'Associacions de la Comunitat Valenciana, el Decret 126/1986, de 20 d'octubre, del Govern Valencià, pel qual es regula la participació, funciones i atribucions de les confederacions, federacions i associacions de pares d'alumnes de centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana, així com pels seus estatuts.
Article 2. Personalitat jurídica
L'associació, que manca d'ànim de lucre, té personalitat jurídica pròpia i capacitat d'obrar per al compliment dels seus fins.
Article 3. Domicili i àmbit d'actuació
El domicili de l'associació s'establix en el CEIP LA PEA situat en la C/ Antonio Ibáñez Albalat, núm. 2 de Vilamarxant. Província de València Codi postal: 46191 i realitzarà principalment les seues activitats en l'àmbit territorial de Vilamaxant.
També podrà comunicar-se amb l'associació a través de l'adreça de correu electrònic que puga crear-se a l'efecte sempre que el document dispose de firma electrònica avançada o reconeguda, d'acord amb el que preveu la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de firma electrònica.
Article 4. Fins
Constituïxen els fins d'esta associació:
a) Assistir als pares, mares o tutors, en tot allò que concernix a l'educació dels seus fills o pupils.
b) Col·laborar en les activitats educatives del centre.
c) Promoure i facilitar la participació dels pares, mares o tutors dels alumnes en la gestió del centre.
d) Assistir als pares, mares o tutors dels alumnes en l'exercici del seu dret a intervindre en el control i gestió del centre.
e) Facilitar la representació i la participació dels pares, mares o tutors dels alumnes en el consell escolar de centre, inclús per mitjà de la presentació de candidatures.
f) Vetlar pel respecte als drets dels alumnes/as.
g) Promoure i organitzar, si és procedent, la realització d'activitats extraescolars i complementàries, culturals, esportives i recreatives.
h) Representar els interessos generals dels pares, mares o tutors davant de les instàncies educatives i altres organismes.
Article 5. Activitats
L'associació podrà realitzar tot tipus d'activitats lícites per a la consecució dels fins de l'article anterior, en particular:
Ampliació d'horari matutina i vespertina, Escola d'Estiu, actes lúdics i festius, tallers d'activitats per als xiquets / es, xarrades formatives per a pares i mares, etc.
CAPÍTOL II. PERSONES ASSOCIADES
Article 6. Capacitat
Podran ser membres de l'associació, els pares, mares i representants legals dels alumnes que cursen estudis en el centre que lliure i voluntàriament tinguen interés en el desenrotllament dels fins de la mateixa.
Hauran de presentar una sol·licitud per escrit o, si és procedent per correu electrònic, d'acord amb el que disposa l'art. 3 dels estatuts, a l'òrgan de representació, i este resoldrà en la primera reunió que celebre. Si el sol·licitant s'ajusta a les condicions exigides en els estatuts, l'òrgan de representació no li podrà denegar l'admissió.
La condició d'associat/a és intransferible.
Article 7. Drets de les persones associades
Els drets que corresponen a les persones associades són els següents:
a) A participar en les activitats de l'associació i en els òrgans de govern i representació, a exercir el dret de vot en l'assemblea general, així com assistir a l'assemblea general.
b) A ser informada sobre la composició dels òrgans de govern i representació de l'associació, del seu estat de comptes i del desenrotllament de la seua activitat. Podran accedir a tota la informació a través dels òrgans de representació.
c) A ser oïda amb caràcter previ a l'adopció de mesures disciplinàries contra elles i a ser informat dels fets que donen lloc a tals mesures, havent de ser motivat l'acord que si és procedent, impose la sanció.
d) A impugnar els acords dels òrgans de l'associació que estime contraris a la Llei o als Estatuts.
e) A conéixer els Estatuts i els reglaments i normes de funcionament aprovats pels òrgans de l'associació. Així mateix tindran dret a què li'ls facilite còpia dels Estatuts vigents i del reglament de règim intern de l'associació, si existira.
f) A consultar els llibres de l'associació, prèvia sol·licitud al secretari/a.
Article 8. Deures de les persones associades
Els deures dels membres de l'associació són:
a) Compartir les finalitats de l'associació i col·laborar per a la consecució de les mateixes.
b) Pagar les quotes, vesses i altres aportacions que, d'acord amb els Estatuts, puguen correspondre a cada persona associada.
c) Acatar i complir els acords vàlidament adoptats pels òrgans de govern i representació de l'associació.
d) Ajustar la seua actuació a les disposicions estatutàries.
Article 9. Causes de baixa
Són causa de baixa en l'associació:
1. La pròpia voluntat de l'interessat/a, comunicada per escrit als òrgans de representació. Tindrà dret a percebre la participació patrimonial inicial i altres aportacions econòmiques realitzades sense incloure les quotes de pertinença a l'associació i sempre que la reducció patrimonial no implique perjuís a tercers
2. Per baixa en el Centre dels fills/as o pupils.
3. Separació forçosa, derivada de la imposició d'una sanció que implique la separació.
4. No satisfer les quotes fixades.
CAPÍTOL III. L'ÒRGAN DE GOVERN
Article 10. L'assemblea general
L'assemblea general és l'òrgan suprem de govern de l'associació, integrat per totes les persones associades per dret propi irrenunciable i en igualtat absoluta, que adopta els seus acords pel principi majoritari.
Tots els membres quedaran subjectes als acords de l'assemblea general, inclús els absents, els que hagen votat en contra i els que encara estant presents s'hagen abstingut de votar.
Article 11. Reunions de l'assemblea
L'assemblea general es reunirà en sessió ordinària com a mínim una vegada a l'any, dins del primer trimestre de l'exercici escolar.
L'assemblea general es reunirà amb caràcter extraordinari sempre que siga necessari, a requeriment d'un nombre de membres de l'associació que represente com a mínim un deu per cent de la totalitat.
Article 12. Convocatòria de les assemblees
Les convocatòria de l'assemblea general, tant ordinària com extraordinària es farà per escrit i es notificarà als interessats amb almenys quinze dies d'antelació. Este termini es comptarà des de la remissió de la convocatòria. Els associats que l'hagen sol·licitat, podran ser notificats per mitjà de correu electrònic proveït de firma electrònica reconeguda o avançada. La convocatòria es col·locarà, a més, en el tauler d'anuncis de l'AMPA en el propi recinte del centre docent amb la mateixa antelació. La convocatòria expressarà el dia, l'hora de la primera i segona convocatòria, i el lloc de la reunió, així com també l'orde del dia.
No obstant això, i per raons d'urgència, que haurà de ser ratificada a l'inici de l'assemblea general per la majoria absoluta dels assistents, la reunió podrà ser convocada amb una antelació mínima de quaranta-huit hores.
El/la president/a i el/la secretari/a de l'òrgan de representació, ho seran també de l'assemblea general. A l'inici de la reunió, es llegirà l'acta de la sessió anterior, a fi de ser aprovada.
El/la secretari/a redactarà l'acta de cada reunió, que reflectirà un extracte de les deliberacions, el text dels acords que s'hagen adoptat i el resultat numèric de les votacions.
Article 13. Competències i validesa dels acords
Tota persona associada disposa d'un vot en l'assemblea general.
El dret a vot podrà exercitar-se per correu certificat amb justificant de recepció, correu firmat electrònicament d'acord amb el que disposa l'art.3 dels Estatuts o sobre tancat entregat al secretari, estenent diligència en dos exemplars en què s'expresse la recepció del vot.
L'assemblea quedarà constituïda vàlidament en primera convocatòria amb l'assistència d'un mínim d'un terç de les persones associades presents o vàlidament representades; i en segona, siga quin siga el nombre d'elles, mitja hora després i en el mateix lloc.
En les reunions de l'assemblea general, correspon un vot a cada membre de l'associació.
L'Assemblea General té les següents competències:
a. Modificar els Estatuts.
b. Elegir i separar als membres de l'òrgan de representació.
c. Controlar l'activitat de l'òrgan de representació i aprovar la seua gestió.
d. Aprovar el pressupost anual i la liquidació anual de comptes.
e. Acordar la dissolució de l'associació.
f. Acordar la unió a associacions, la integració en federacions o confederacions, la separació de les mateixes, així com la creació i participació en coordinadores o altres organitzacions específiques.
g. Aprovar el reglament de règim intern de l'associació.
h. Ratificar les altes d'associats acordades per l'òrgan de representació i acordar amb caràcter definitiu les baixes de les mateixes.
i. Sol·licitar la declaració d'utilitat pública o d'interés públic de la Comunitat Valenciana.
j. Aprovar les disposicions i directives del funcionament de l'associació.
k. Disposar totes les mesures encaminades a garantir el funcionament democràtic de l'associació.
l. Fixar les quotes ordinàries i extraordinàries.
m. Autoritzar l'alienació de béns, així com la realització d'actes de disposició.
n. Qualsevol altra que no corresponga a un altre òrgan de l'associació.
Els acords es prendran per majoria simple de les persones presents o representades. S'entendrà que hi ha majoria simple quan els vots afirmatius superen als negatius. No obstant això, requeriran majoria qualificada, que existirà quan els vots afirmatius superen la mitat dels emesos per les persones associades presents o representades, els acords relatius a dissolució de l'associació, modificació dels estatuts, alienació de béns o realització d'actes de disposició, sempre que s'haja convocat específicament amb tal objecte l'assemblea corresponent.
CAPÍTOL IV. L'ÒRGAN DE REPRESENTACIÓ
Article 14. Composició de l'òrgan de representació
L'òrgan de representació gestiona els interessos de l'associació i la representa.
L'òrgan de representació es denominarà Junta Directiva i estarà compost per:
- El/la president/a.
- El/la vicepresident/a, si és procedent.
- El/la secretari/a.
- El/la tresorer/a.
- 4 vocals.
Procediment per a l'elecció dels membres de l'òrgan de representació: s'obrirà un termini de 7 dies abans de la convocatòria d'assemblea general per a la presentació de candidatures a president /a de l'associació, qualsevol persona associada podrà presentar-se, sempre que siga major d'edat i estiga en ple ús dels drets civils. En la convocatòria de l'assemblea s'enumerarà la relació dels candidats a presidir l'òrgan de representació. L'elecció de l'òrgan de representació es farà per votació secreta dels membres de l'assemblea general. Cada persona associada podrà emetre un vot a favor d'una candidatura. El càrrec de president /a serà aquell que haja obtingut el nombre més gran de vots, i este designarà la resta de càrrecs.
Els càrrecs de president/a, secretari/a i tresorer/a han de recaure en persones diferents.
L'exercici dels càrrecs serà gratuït.
Article 15. Duració del mandat de l'òrgan de representació
Els membres de l'òrgan de representació, exerciran el càrrec durant un període d'1 any, i podran ser reelegits indefinidament.
El cessament en el càrrec, abans d'extingir-se el terme reglamentari podrà deure's a:
a) Dimissió, presentada per mitjà d'un escrit en el que es raonen els motius.
b) Mort o malaltia que impossibilite l'exercici del càrrec
c) Causar baixa com a membre de l'associació.
d) Sanció imposada per una falta comesa en l'exercici del càrrec.
Les vacants que es produïsquen en l'òrgan de representació es cobriran en la primera assemblea general que es celebre. No obstant això, l'òrgan de representació podrà contar, provisionalment, fins a la pròxima assemblea general, amb un membre de l'associació per al càrrec vacant.
Article 16. Competències de l'òrgan de representació
L'òrgan de representació té les facultats següents:
a) Ostentar i exercitar la representació de l'associació i portar a terme la direcció i l'administració de la manera més àmplia que reconega la llei, així com complir les decisions preses per l'assemblea general, i d'acord amb les normes, les instruccions i les directrius generals que esta assemblea general establisca.
b) Prendre els acords necessaris per a la compareixença davant dels organismes públics, per a l'exercici de tota classe d'accions legals i per a interposar els recursos pertinents.
c) Resoldre l'admissió de nous associats/as, portant la relació actualitzada de tots els associats/as.
d) Proposar a l'assemblea general l'establiment de les quotes que els membres de l'associació hagen de satisfer.
e) Convocar a l'assemblea general i controlar garantir el compliment dels acords que allí s'adopten.
f) Comunicar al Registre d'Associacions, la modificació dels Estatuts acordada per l'assemblea general en el termini d'un mes.
g) Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'assemblea general per a la seua aprovació, així com confeccionar els pressupostos de l'exercici següent.
h) Portar la comptabilitat conforme a les normes específiques que permeta obtindre la imatge fidel del patrimoni, del resultat i de la situació financera de l'associació.
i) Efectuar l'inventari dels béns de l'associació.
j) Elaborar la memòria anual d'activitats i sotmetre-la a l'aprovació de l'assemblea general.
k) Resoldre provisionalment qualsevol cas no previst pels presents estatuts i donar compte d'això en la primera assemblea general subsegüent.
Article 17. Convocatòria de l'òrgan de representació
L'òrgan de representació, convocat prèviament pel President/a o persona que el substituïsca, es reunirà en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decidisquen, que en tot cas no podrà ser superior a dos mesos.
Es reunirà també, en sessió extraordinària, quan la convoque amb este caràcter el/la president/a o bé si ho sol·licita un terç dels membres que la componen.
L'orgue de representació quedarà constituït amb convocatòria prèvia i un quòrum de la mitat més un dels seus membres.
Els membres de l'òrgan de representació estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquen, podent excusar la seua assistència per causes justificades. En qualsevol cas, serà necessària l'assistència del president/a i del secretari/a o de les persones que els substituïsquen.
En l'òrgan de representació es prendran els acords per majoria simple de vots dels assistents. En cas d'empat, el/la president/a dirimirà l'empat per mitjà de vot de qualitat.
Els acords de l'òrgan de representació es faran constar en el llibre d'actes. A l'iniciar-se cada reunió, es llegirà l'acta de la sessió anterior perquè s'aprove o es rectifique.
Article 18. El/la president/a
El/la president/a de l'associació també serà president/a de l'òrgan de representació.
Són pròpies del president/a les següents funcions:
a) Dirigir i representar legalment l'associació, per delegació de l'assemblea general i de l'òrgan de representació.
b) Presidir i dirigir els debats de l'òrgan de govern i de representació.
c) Firmar les convocatòries de les reunions de l'assemblea general i de l'òrgan de representació.
d) Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari de l'associació.
e) Les atribucions restants pròpies del càrrec i les que li delegue l'assemblea general o de l'òrgan de representació.
El/la president/a serà substituït/a, en cas d'absència, vacant o malaltia, pel vicepresident/a o un/a vocal de l'òrgan de representació.
Article 19. El/la tresorer/a
El/la tresorer/a tindrà com a funció la custòdia i el control dels recursos de l'associació, així com l'elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes, a fi de sotmetre'ls a l'òrgan de representació, conforme es determina en l'article 18 d'estos estatuts. Firmarà els rebuts, quotes i altres documents de tresoreria. Pagarà les factures aprovades per l'òrgan de representació, les quals hauran de ser visades prèviament per el/la president/a.
Article 20. El/la secretari/a
El/la secretari/a ha de custodiar la documentació de l'associació, redactar i firmar les actes de les reunions dels òrgans de govern i representació, redactar i autoritzar els certificats que calga lliurar, així com tindre actualitzada la relació de les persones associades.
Article 21. Els/les vocals
Els/les vocals tindran les obligacions pròpies del seu càrrec, com a membres de l'òrgan de representació, i així com les que nasquen de les delegacions o comissions de treball que el propi òrgan de representació els encomane.
Article 22 Delegacions.
L'òrgan de representació podrà delegar les seues facultats en un o més de les persones associades, així com atorgar a altres persones apoderaments generals o especials.
Les delegacions hauran de ser autoritzades per l'assemblea general, respecte d'aquells supòsits en què l'òrgan de representació precise d'autorització expressa d'aquella.
Les persones associades que no formen part de l'òrgan de representació estaran subjectes en l'exercici de facultats delegades al règim de drets i responsabilitats previst en els estatuts per als membres d'aquell.
CAPÍTOL V. EL RÈGIM ECONÒMIC
Article 23. Patrimoni inicial i recursos econòmics
El patrimoni inicial d'esta associació està valorat en zero euros.
El pressupost anual serà aprovat cada any en l'assemblea general ordinària.
Els recursos econòmics de l'associació es nodriran de:
a) Les quotes que fixe l'assemblea general als seus membres.
b) Les subvencions oficials o particulars.
c) Les donacions, herències i llegats.
d) Les rendes del mateix patrimoni.
e) Altres ingressos que puguen obtindre's.
Article 24. Benefici de les activitats
Els beneficis derivats de l'exercici d'activitats econòmiques, incloses les prestacions de servicis, es destinaran exclusivament al compliment dels fins de l'associació, sense que càpia en cap cas el seu repartiment entre les persones associades ni entre els seus cònjuges o persones que convisquen amb aquells amb anàloga relació d'afectivitat, ni entre els seus parents o persones físiques o entitats amb ànim de lucre.
Article 25. Quotes
Tots els membres de l'associació tenen obligació de sostindre econòmicament, per mitjà de quotes o vesses, de la manera i en la proporció que determine l'assemblea general a proposta de l'òrgan de representació.
L'assemblea general podrà establir quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals, i quotes extraordinàries.
L'exercici econòmic quedarà tancat el 31 de juliol de cada any.
Article 26. Disposició de fons
En els comptes corrents o llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit, han de figurar la firma del president/a, del tresorer/a i del secretari/a.
Per a poder disposar de fons, bastaran dos firmes, de les quals, una serà necessàriament la del tresorer/a o la del president/a.
CAPÍTOL VI. DISSOLUCIÓ DE L'ASSOCIACIÓ
Article 27. Causes de Dissolució
L'associació podrà ser dissolta:
a) Si així ho acorda l'assemblea general convocada expressament per a este fi i amb el vot favorable de més de la mitat de les persones presents o vàlidament representades.
b) Per baixa de les persones associades, de forma que queden reduïdes a menys de tres.
c) Si deixara de funcionar l'associació, per alguna de les causes previstes en l'art. 39 del Codi Civil.
d) Per sentència judicial ferm.
e) Quan concórrega qualsevol altra causa legal.
Article 28. Liquidació i distribució del romanent
La dissolució de l'associació obri el període de liquidació, fins al fi del qual l'entitat conservarà la seua entitat jurídica.
Els membres de l'òrgan de representació en el moment de la dissolució es convertixen en liquidadors, llevat que l'assemblea general designe a altres, o bé els que el jutge, si és procedent, decidisca.
Correspon als liquidadors:
a) Vetlar per la integritat del patrimoni de l'associació i portar els seus comptes.
b) Concloure les operacions pendents i efectuar les noves que siguen necessàries per a la seua liquidació.
c) Cobrar els crèdits de l'associació.
d) Liquidar el patrimoni i pagar als creditors o creditores.
e) Aplicar els béns sobrants de l'Associació als fins previstos en els Estatuts, a excepció de les aportacions condicional.
f) Sol·licitar la cancel·lació dels assentaments en el registre corresponent.
En cas d'insolvència de l'associació, l'òrgan de representació o si és procedent, els liquidadors han de promoure immediatament l'oportú procediment concursal davant del jutjat competent.
El remanent net que resulte de la liquidació s'entregarà directament a l'entitat no lucrativa en benefici dels xiquets i la infància que es designe per l'òrgan de representació.
Els associats no responen personalment dels deutes de l'associació.
Els membres o titulars dels òrgans de govern i representació, i les altres persones que obren en nom i representació de l'associació, respondran davant d'esta, davant dels associats i davant de tercers pels danys causats i els deutes contrets per actes dolosos o negligència greu.
CAPÍTOL VII. RESOLUCIÓ EXTRAJUDICIAL DE CONFLICTES
Article 29. Resolució extrajudicial de conflictes
Les qüestions litigioses que puguen sorgir amb motiu de les actuacions desenrotllades o de les decisions adoptades al si de l'associació, es resoldran per mitjà d'arbitratge, a través d'un procediment ajustat a allò que s'ha disposat per la Llei 60/2003 de 23 de desembre, d'Arbitratge, i amb subjecció, en tot cas, als principis essencials d'audiència, contradicció i igualtat entre les parts.
CAPÍTOL VIII. RÈGIM DISCIPLINARI
Articule 30 Infraccions
Són infraccions:
a) Quan deliberadament la persona associada impedisca o pose obstacles al compliment dels fins socials.
b) Quan intencionadament obstaculitze el funcionament dels òrgans de govern i representació de l'associació.
c) No satisfer les quotes fixades.
Les infraccions prescriuran una vegada transcorreguts tres anys des de la data de la seua comissió.
Article 31 Sancions
Els associats que cometen alguna de les infraccions de l'article anterior podran ser separats de l'associació.
Les sancions prescriuran als tres anys des que hagen sigut imposades.
Article 32 Procediment disciplinari
En qualsevol cas per a la imposició de la sanció de separació per part de l'òrgan de govern, serà necessari la tramitació d'un expedient disciplinari instruït per òrgan diferent al competent per a resoldre'l i que garantisca els drets de les persones associades a les que s'instruïx el procediment a ser informades de l'acusació i a formular al·legacions enfront de la mateixa així com la notificació de l'Assemblea General. La decisió sancionadora serà motivada.
DILIGÈNCIA Per a deixar constància que estos estatuts contenen les modificacions aprovades en l'assemblea general extraordinària de data 7 de febrer del 2.012.
A Vilamarxant a 7 de febrer del 2012